מה זה דפיברילטור?

תוכן עניינים

ייתכן ששמעתם לאחרונה על מכשיר הקרוי דפיברילטור כמכשיר שיכול להציל חיים ושכיום קיימת חובה להציב אותו בכל מבנה ציבור וגם ניתן להציב אותו בכל בית עסק ובכל בית. השאלה היא מה זה דפיברילטור? למה הוא נועד? עד כמה חשובה הזמינות שלו? איך בוחרים מכשיר מתאים? מהו דפיברילטור מומלץ? על שאלות אלו ועוד תוכלו למצוא את התשובות, ממש כאן בשורות הבאות.

אז מה זה דפיברילטור?

סביר מאוד להניח שכבר ראיתם מכשיר דפיברילטור בפעולה באחד הסרטים בהם צפיתם בשנים האחרונות. המדובר למעשה במכשיר שיודע לתת מכת חשמל במטרה להפעיל מחדש לב שנדם. כך למשל, בתהליכי ניתוח מורכבים ייתכן בהחלט מצב בו המנותח עובר מצב חירום של אובדן דופק. במקרה זה, ישנה חשיבות רבה מאוד "להפעיל" מחדש את הלב כמה שיותר מהר על מנת להחזיר את זרימת הדם לכל אברי הגוף ובמיוחד למוח. לשם כך ניתן לבצע החייאה ידנית באמצעות לחיצות על בית החזה והנשמה, אבל פה בדיוק נכנס לתמונה הדפיברילטור. המדובר למעשה במכשיר חשמלי ממנו יוצאות שתי כפות מתכתיות אותן מצמידים לבית החזה של המטופל ובלחיצה אחת על כפתור, מוזרם זרם חשמלי חזק מאוד אל הכפות, שיוצרות מכת חשמל לגופו של המטופל. מכת חשמל זו יכולה להיות מסוכנת עבור אדם בריא, אך במקרה של דום לב, זוהי מכת החשמל שיכולה להחזיר את הלב לפעולה. המדובר באמצעי רפואי יעיל מאוד, לבטח יותר מכל תהליך החייאה ידני ומכאן החשיבות של זמינותו גם במרחבים ציבוריים ופרטיים מחוץ לבתי חולים.

דפיברילטורים בשירות הציבור

עד לפני מספר שנים, המקום היחיד בו ניתן היה למצוא דפיברילטור היה בית החולים. זאת הסיבה שעד אז גם אף אחד לא ממש התעניין בשאלה מה זה דפיברילטור. העניין הוא שהיום ישנן ורסיות קומפקטיות של המכשיר, אותן ניתן להציב במבני ציבור, בקניונים, במגדלי משרדים, בבתי עסק, במפעלים ואפילו בבתים פרטיים. את המכשיר ניתן לקנות בבית מרקחת מורשה ולאחר לימוד קצר על אופן הפעלתו, ניתן להציב אותו במקום נגיש כך שבכל מקרה חירום בו אדם חווה לפתע מצב של דום לב, ניתן להביא את המכשיר ולבצע החייאה מיידית ויעילה.

מכשירים אלה הם קלים מאוד להפעלה וכוללים הוראות הפעלה פשוטות המצוינות על גבי המכשיר עצמו ולכן כל מה שאתם צריכים לדעת הוא מה זה דפיברילטור בעוד שאת ההפעלה שלו בשעת חירום, תוכלו ללמוד בתוך שניות ספורות מתוך ההוראות המצוינות על גבי המכשיר עצמו.