כתיבת תוכנית עסקית – לשם מה היא נועדה ואיך עושים את זה?

תוכן עניינים

 

אחד הכלים החשובים ביותר שעומדים בפני אנשי עסקים בכל התחומים, כלי בו הם צריכים להשתמש לצרכים מגוונים, היא תוכנית עסקית. מדובר על כלי מאוד שימושי שיכול לעזור לבעלי עסקים אל מול מצבים שונים.

בשביל להבין כיצד תוכנית עסקית יכולה לעזור, צריך להבין מה המשמעות שלה ומתי משתמשים בה. תוכנית עסקית נועדה להציג את כל מה שיש לה לעסק, וכן את המטרות והיעדים שלו. למשל, אם עסק רוצה להציג את מצבו הנוכחי מול משקיעים שונים, הוא יציג תוכנית עסקית במסגרתה יציין את הנכסים והאמצעים השונים שעומדים לרשות העסק, ויחד עם זאת, הוא גם יציג את המטרות והיעדים שלו, לפחות לשנה הקרובה, אם לא מעבר לכך.

בעיקרון, הרבה פעמים משתמשים בתוכנית עסקית בשביל להציג תוכנית עבודה לזמן מסוים. אך מעבר לכך, נהוג להשתמש בתוכניות כאלה גם לצרכים מיוחדים, כמו למשל, גיוס משקיעים, קבלת הלוואות, הנפקה בבורסה ועוד. בכל אחד מהמצבים, יש צורך בתוכנית עסקית בשביל שהגורמים השונים אליהם רוצים לפנות, ידעו בדיוק מה יש בעסק, מה הוא מציע ועוד.

צריך לומר, כתיבת תוכנית עסקית היא לא עניין סטנדרטי ובמקרים רבים לא מבצעים אותה מתוך העסק, כלומר, שוכרים אנשי מקצוע שמתמחים בכך בשביל לבצע את התהליך.

יש לכך כמה סיבות:

ראשית, אם גורם מתוך העסק יכתוב את התוכנית, הוא עלול להציג אותה בצורה "אופטימית" מדי, ולא בהכרח משקפת את המציאות. מעבר לכך, לא בטוח עד כמה הוא יודע לכתוב תוכנית עסקית כפי שהקוראים מצפים לקבל.

שנית, גורם זר יכול להתבונן על העסק בעיניים הרבה יותר אובייקטיביות, אם הוא גורם מקצועי אז הוא גם ידע אילו נתונים להציג ואילו נתונים הם לא הכרחיים. זה תלוי כמובן במטרה של הצגת התוכנית. הרי אם היא מיועדת לגורם מסוים, אז ייתכן מאוד שיהיה צורך להבליט מאפיינים מסוימים, אם היא מיועדת לגורם אחר, ייתכן שיהיה צורך להציג מאפיינים אחרים.

לפני שנסביר כיצד עושים את התוכנית בפועל, אנחנו צריכים לזכור היטב משמעותי והוא, כתיבת תוכנית עסקית היא תהליך עבודה, זה לא מתבצע מהיום להיום, זה גם דורש חשיפה מלאה של כל החומרים והמידע הרלוונטי. לכן, אנחנו צריכים לשכור אנשים מקצועיים, אמינים, דיסקרטיים, אנשים שאנחנו יכולים לסמוך עליהם שידעו לבצע את העבודה ולשמור עליה בסוד.


כיצד כותבים תוכנית עסקית בפועל

נניח ואנחנו רוצים להציג תוכנית עסקית למשקיעים במטרה למשוך אותם להשקיע בעסק. יש כמה דברים שיהיה עלינו להציג בפניהם:

ראשית, במה העסק מתעסק, אילו אמצעים וכלים יש לו לשם כך. למשל, אילו נכסים, ציוד, כוח אדם וכל דבר אחר שמאפשר לו לעסוק במה שהוא עוסק.

שנית, עלינו להציג את היתרונות שלנו, בפרט על פני המתחרים ולמה ישתלם למשקיעים להשקיע בעסק שלנו. לשם כך, אנחנו גם צריכים להציג מאזנים ונתונים כספיים. אם יש חובות או דברים דומים, חשוב שאנחנו נציג אותם. גם בשביל לשמור על אמינות וגם בשביל למנוע מצב לא נעים, שכן סביר להניח שהמשקיעים יעשו בדיקה ועלולים לעלות על כך.

שלישית, אנחנו צריכים להציג בתוכנית, מה בדיוק אנחנו מתכוונים לעשות עם הכסף שהם יכניסו לעסק שלנו, איך אנחנו מתכוונים להשתמש בו, וכיצד הוא יכול לעזור לנו. חשוב שתהיה לנו תוכנית ברורה עם יעדים ברורים וכן ניתוחים וצפי שמבוססים על דברים אמיתיים, דברים שאפשר להתבסס עליהם ולא ניתוחים מתוך תקווה או שאיפה דמיונית.