איטום על רטוב – טיפול חירום בגג גדול

תוכן עניינים

החורף מגיע ועמו החשש מפני נזילה בגג, אך לעיתים החשש הופך למציאות והיא יכולה להיות כואבת במיוחד. זה יכול לקרות בכל נקודה של הגג, וכך נגרמת נזילה בתוך עליית הגג ומשם מצטברת בתקרה ופנימה לתוך הבית דרך סדקים בקירות. כשזה קורה, בדרך כלל מדובר בהפתעה לא משמחת, זה יכול לקרות בלב סופה, בזמן מאוד לא מתאים לפני מסיבה בבית או באמצע הלילה כשישנים. הנזילה והמים בגג יכולים לגרום לנזקים משניים לתקרה ולהופעת עובש, לכן מומלץ מאוד לטפל בה בהקדם. 

אילו חומרי איטום קיימים לאיטום רטוב ועד כמה הם אכן עמידים? 

ישנם סוגים רבים של חומרי איטום לגגות אך במקרה חירום בו הגג מוצף או רטוב ורוצים לטפל בבעיה במהירות, יש לעשות שימוש בחומרי איטום פוליאוריטנים משחתיים. מדובר על שני סוגים של חומרי איטום תחת אותה הכותרת – הקבוצה הראשונה הנה על בסיס מדללים והשנייה על בסיס מים. חומרים על בסיס מדללים עמידים במיוחד לביצוע איטום על רטוב, והם מתאימים במיוחד לגגות בהם יש ליקויים או שיפועים ולגגות בהם קיימת רטיבות מתמשכת, החומרים גם אינם נשחקים מהר, אפשר ליישם אותם על גגות הפוכים ובמשטחי הליכה. 

כשמדובר על חומרים על בסיס מים כדאי לדעת שקיימים היום פיתוחים חדשים וייחודיים שאינם רעילים ומהווים פתרון ידידותי לסביבה שמתאים מאוד לגגות רטובים. 

כיצד יש לבצע איטום על רטוב?

ביצוע האיטום תלוי מאוד בסוג הגג ובעיית הדליפה בו. בגגות רעפים מסוגים שונים יכולה להיות פגיעה כאשר הגגות ישנים או לאחר תיקון של דוד שמש כאשר אנשי המקצוע דורכים על הרעפים השונים, כמו כן, תזוזות במבנה יכולות לגרום גם כן לשבירת הרעפים וכדי לבצע בהם איטום יש לעשות שימוש בחומר חזק במיוחד, לדוגמה חומר דביק המבוסס על פוליאוריטן. בגג הבטון יכולים להיות סדקים עם השנים שמצריכים איטום, שכן יכולות להיות נזילות מנקודות מסוימות בו, ובמקרים כאלה שכבת איטום פוליאוריתנית יכולה להיות מדויקת. 

על מה חשוב להקפיד?

במהלך ביצוע עבודות איטום שונות יש להקפיד על תשתית נקייה מחלקים רופפים, אבק או חומרים מתפוררים על משטח העבודה. יש לבחון היטב את הגג, את התשתית שלו ואת הסיבה שגרמה לנזילה, וזאת כדי שניתן יהיה לאטום אותה באופן הטוב ביותר. יש להקפיד על עבודה על פי השלבים הנכונים באיטום – ניקיון, יישום חומר אפוקסי לקרמיקה ואז חומר איטום מתאים על פי סוג הגג ומצבו. יש להניח מספיק שכבות איטום כדי לייצר איטום מקסימלי ולהקפיד על איטום גם בפתחי הניקוז על פי הכללים הנהוגים בתחום. כדאי לדעת כי איטום לבן מאוד מתאים למזג האוויר הישראלי ובפרט בקיץ, אז הוא מסייע לשמור על בידוד ולא מחמם את הגג. 

מתי רצוי להביא איש מקצוע ולא לבצע את התהליך לבד?

כאשר ישנה בעיה בגג ומעוניינים לבצע איטום גגות ההמלצה היא לעשות זאת עם אנשי מקצוע. גגות דולפים ורטובים זקוקים ליד מקצועית שתסייע בפתרון הבעיה לטווח הרחוק כמו לטווח הקצר. כמו כן, לרוב, עבודה בגובה ועם חומרי איטום מחייבת ידע וניסיון רב כדי לבצע זאת על הצד הטוב ביותר.