פתיחת תיק גירושין 

תוכן עניינים

אחד מכל שישה בני זוג שהתחתנו ימצאו עצמם מתגרשים ולמרות שהסטטיסטיקה בישראל טובה יותר ממדינות רבות אחרות, עדיין מדובר על מספר לא מבוטל של אנשים שמוצאים עצמם בסיטואציה לא פשוטה. גירושין כמעט תמיד קשים, אובדן החלום של המשפחה המשותפת, המשברים האישיים והמשברים של הילדים, מעברי הדירות והוויכוחים על המשך הדרך עם הילדים והוויכוח על הרכוש והכספים יכולים לעורר אמוציות רבות. אז איך בכלל מתחילים גירושין, באיזה בית משפט אפשר לפתוח תיק ולמה בכלל כדאי לנסות ולהגיע לגישור? כדאי להמשיך לקרוא, זה כנראה יחסוך לכם לא מעט כסף. 

פתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה

בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לנהל תיקי גירושין הכוללים את נושא הגירושין עצמם, את קביעת הסדרי הראייה והשהות עם הילדים, את חלוקת הרכוש ואת הנושא הכלכלי שיכול לכלול בתוכו מזונות והסדרים כספיים המקובלים על שני הצדדים. 

בית המשפט לענייני משפחה מקדם ערכי שוויונות בדגש על זכותה של האישה לנהל את חייה כפי שהיא רואה לנכון לנהל אותם, לכן כל עניין חלוקת הרכוש, המזונות והמשמורת יהיו ברוח זו ולכן נשים רבות בוחרות לפתוח את תיק הגירושין דווקא בבית המשפט לענייני משפחה. עם זאת, כאשר שני בני הזוג יהודים, את טקס הגירושין הסופי עליה לערוך ברבנות, זאת על אף העובדה שההליך כולו התבצע בבית הדין לענייני משפחה. 

פתיחת תיק גירושין ברבנות

בית הדין הרבני דוגל בקדושת המשפחה כערך עליון והוא נחשב שמרני ביותר לעומת בית הדין לענייני משפחה. המטרה הראשונה של בית הדין היא לנסות ולשמר את קדושת המשפחה, כאשר לעיתים קרובות ניתן לראות כיצד פסיקות מסוימות מפלות את האישה לעומת הגבר, בוודאי בכל מה שקשור לניהול רומן או קיום יחסי מין. דוגמה אחת שניתן לתת על תחום זה הוא מניעת מזונות אישה או חלק מהרכוש לאישה שקיימה יחסי מין עם גבר אחר, זאת לעיתים קרובות כשהצדדים פרודים והגבר מצדו גם כן מקיים יחסי מין עם נשים אחרות. 

בית הדין הרבני מתאים לדין הישראלי מדיני אך אין ספק שתפיסתו מיושנת יותר, אם כי ניתן לראות בעשור האחרון שיפור מסוים ביחס לנשים. גם גברים סובלים מהיחס בבית הדין הרבני כשהוא רואה אותם כאחראיים הבלעדיים לפרנסת האישה והילדים, כאשר לעיתים תפיסה זו אינה מתכתבת עם המציאות בה נשים רבות נחשבות מפרנסות עיקריות. 

ממשבר להסכם גירושין – הפנייה לעורכי דין ומגשרים 

כולנו נתקלנו בסיפורי זוועות על גירושין שהתדרדרו והפכו לקרב מכוער של שנים רבות שרוקן את הכיסים של בני הזוג והשאיר אותם חבוטים וממורמרים, לעיתים קרובות אחרי שאיבדו את השנים היפות ביותר על ריבים בבתי המשפט. כולם גם מכירים את הסיפורים מהצד השני – של אלו שהשכילו לשים את האגו והכעס בצד וידעו להיפרד בהסכמה ותוך קביעת גבולות ברורים, ויש כאלה שגם הצליחו לשמור על יחסי חברות. 

איך עושים את זה? קודם כל מבינים שיש לכך תשתית. אם לדוגמה מדובר על מערכת יחסים רעילה שמעורבת בה אלימות, הסיכוי להגיע להבנה והידברות יכולים להיות גם להעמיד את הצד השני בסיכון גדול, אך אם מדובר על מערכת יחסים בריאה באופן יחסי שגוועה והצדדים מבינים שהגיע הזמן להפריד כוחות, רצוי למצוא עורכי דין מומחים בתחום להם רקע בגישור. באופן זה ניתן לחתום על הסכם גירושין במהירות האפשרית, תוך הסכמות וגם פשרות שיהיו מקובלות על שני הצדדים.