איך כותבים נאום מוצלח?

תוכן עניינים

נאום משכנע, משפיע ומעורר השראה הוא נאום שנכתב מתוך מחשבה עמוקה והרבה מאוד ידע וניסיון קודם. ההיסטוריה זוכרת נאומים גדולים ומפורסמים כמו "יש לי חלום" – הנאום המפורסם של מרטין לותר קינג או "קול השלום" של מהאטמה גנדי. היא גם זוכרת אמירות חזקות שנאמרו בנאום כמו "הם מ-פ-ח-ד-י-ם" או "להשיב לאמריקה את גדולתה". האם גם אתם תוכלו ליצור נאום שכזה? ואם כן, איך? עדן ברכות מסבירים מהם החומרים שהופכים כל נאום למוצלח וזכיר:

למרות שהתחלנו עם רגל חזקה מאוד על הגז, כעת זה הזמן להנמיך מעט את הלהבות: לא כולנו מסוגלים או בכלל יכולים להגיע למעמדם של נואמים גדולים. מעבר לכך, בעידן הרשתות החברתיות השפעת הנאומים היא עבור פלח אנשים קטן בהרבה ויש לה מטרות שונות, לא בהכרח כאלו שקשורות לשלום עולמי או לשגשוג מדיני. הצורך בנאומים הרבה פעמים עולה כאשר המנכ"ל מעוניין לברך את העובדים בצורה קולקטיבית, כאשר אדם מסוים הגיע לגיל מכובד וכעת מעוניין לומר כמה מילים לחברים והמשפחה שהגיעו לחגיגה. לפעמים הנאום יהיה אפילו בנסיבות שאינן משמחות כמו אבל. לפעמים זו תהיה אפילו החלפת נדרים בין בני זוג, הכוללת משפטי אהבה יפים וסגנון מאוד אישי.

לכתוב כפי שמדברים

נאום הוא דרך להעביר מילים אל השומעים ולא אל הקוראים. לכן המסר צריך להיות כתוב בשפה שבה אתם מדברים, במילים קצרות, עם סלנג או הומור אופייניים (אם תרצו) ובאופן שקל מאוד יהיה להבין אותו. אל תעמיסו בניסוחים שנשמעים כאילו נכתבו בשפה גבוהה, אך כשמנסים לומר אותם בקול, הם נשמעים כמו בליל מילים לא מעניין. רוצים להיות בטוחים שזה נשמע טוב? קראו בקול את מה שכתבתם לעצמכם. אם לעצמכם זה נשמע טוב, קראו כעת לאדם אחר ובקשו פידבקים.

תספרו משהו

נאום טוב הוא סיפור. יש לו התחלה, אמצע וסוף, עליות וירידות, טוויסטים, השראה וגם מוסר השכל. חשבו על ספר טוב שקראתם ונסו להבין מה גרם לכם לאהוב אותו כל כך? האם זו העלילה? האם אלו הדמויות? האם ההזדהות שלכם עם הקונפליקטים? קחו את הדברים שאהבתם לתוך הנאום שלכם ותגלו כמה קל פתאום לכתוב. 

כמה מילים לכתוב?

דיבור מכיל לפעמים יותר מילים מכתיבה וצריך לזכור זאת. מצד שני, מילים מדוברות בקצב של פי 3 ממהירות הקריאה שלהן ולכן תצטרכו לאזן בין השניים על ידי מדידת זמנים. סיימתם לכתוב? מעולה. פתחו סטופר וקראו בקול בלבד את כל הנאום מתחילתו ועד סופו. כמה זמן עבר? הוסיפו לכך פלוס של כחצי דקה-דקה בפועל, כי בשטח הכל משתנה, ממיקרופון שלא עובד ועד מטוס נמוך שבדיוק חולף מעל ראשכם.